תעשיית הרכב בארץ ישראל ובמדינת ישראל כללה מספר בתי מלאכה ומפעלים, שברובם לא החזיקו מעמד יותר משני עשורים. רובם הרכיבו מכוניות מחלקים וממכלולים שהגיעו מחו"ל. רק שני מפעלים ("אוטוקרס" ו"רמת"א") תכננו ובנו מכוניות באופן עצמאי.
בסך הכל פעלו כאן ארבעה מפעלים שהרכיבו או ייצרו מכוניות נוסעים פרטיות:
"החברה הארץ ישראלית למובילים" (בשנת 1936); "קייזר פרייזר לישראל" – לימים "קייזר אילין", "א. אילין" (1951-1971); "מוסכים ומכונות" – לימים "אוטוקרס", "רום כרמל"
(1952-1981); "תעשיות רכב נצרת עילית", החברה היחידה ששרדה עד היום
(1966- עד היום).
לצידם פעלו ופועלים מספר מפעלים שייצרו ומייצרים משאיות, אוטובוסים וכלי רכב ייעודיים, והבולטים בהם: "ליילנד אשדוד", "הארגז", "מרכבים" "פלסאון” ו"רמת"א".
התעשייה הזאת התפתחה בשנות ה-50 בעזרת סובסידיות והקלות מס מצד הממשלה, פרחה בשנות ה-60 ודעכה בשנות ה-70 וה-80. נסיונות הייצוא כשלו, והתברר שלשוק המצומצם בארץ, הייבוא כדאי יותר, למעט כלי רכב ייעודיים.
סטנדרד כרמל, 1936
המכונית הראשונה שהורכבה בארץ ישראל בידי "החברה הארץ ישראלית למובילים".
חברת "סטנדרד" הבריטית ייצרה מכוניות נוסעים מתחילת המאה ה-20. בשנת 1936 חברו אנשי עסקים בריטים וארץ ישראלים והקימו את "החברה הארץ ישראלית למובילים" על מנת להרכיב את מכוניות "סטנדרד" במפעל קטן במפרץ חיפה. המכוניות שהורכבו בארץ נקראו "כרמל" והיו בשני גדלים - עממי וגדול. זה היה הניסיון הראשון להרכיב מכוניות נוסעים בארץ. לאחר שהורכבו מכוניות בודדות, פרצו מאורעות 1936-39 והמפעל ננטש.
כיוון שלא קיים בארץ רכב זה משנת 1936 מוצג בבול רכב "סטנדרד" תוצרת בריטניה משנת 1946, הזהה לדגם משנת 1936. הרכב הנראה בבול שייך לצביקה ויוסי גזינסקי.
קייזר מנהטן, 1951
המכונית הראשונה שיוצרה במדינת ישראל – בידי "קייזר פרייזר לישראל" - בניסיון הראשון להקים מפעל רכב "כמו בחו"ל".
ה"מנהטן" הייתה מכונית אמריקנית גדולה ומפוארת יחסית. היא יוצרה במקור על-ידי מפעל "קייזר פרייזר" בין השנים 1951-1954. בשנת 1951 חבר היזם הישראלי, אפרים אילין, לבעלי "קייזר פרייזר" והם הקימו מפעל גדול (במונחים מקומיים) בנשר. המכונית הראשונה שהורכבה הייתה ה"מנהטן". מכונית זו שימשה כרכב השרד של ראש הממשלה, נשיא המדינה, שרים ושגרירי ישראל בחו"ל. בסך הכל יוצרו כמה אלפי מכונייות וחלקן יוצא לאירופה. הרכבתה של ה"מנהטן" הסתיימה בשנת 1955 בעקבות סגירת מפעל האם בארה"ב.
כיוון שלא קיים בארץ רכב משנת 1951 – בבול מופיע רכב משנת 1953, הזהה ברובו לרכב מ-1951 ושייך לדורון איטלסון.
סברה ספורט, 1961
מכונית הספורט הראשונה שיוצרה בארץ בידי חב’ "אוטוקרס".
ה"סברה" הייתה מכונית ספורט שתוכננה בבריטניה ביוזמתו של יצחק שובינסקי, בעלי "אוטוקרס", יצרנית ה"סוסיתא". אב-הטיפוס נוצר בבריטניה על-ידי מפעל "ריליאנט". המכונית יוצרה במקביל במפעל "אוטוקרס" ובמפעל "ריליאנט" (תחת השם סייברהSabre ) עד שנת 1965. המכונית יוצאה לאירופה ולארה"ב ויחידות בודדות נמכרו בארץ. הדגמים היו בתצורת "רודסטר" (דו-מושבית עם גג מתקפל), דגם דו-מושבי עם גג קשיח נתיק ו"קופה" עם גג קבוע. הניסיון הנועז להתחרות במכוניות הספורט המהוללות מאירופה כשל והסתכם בפחות מ-300 יחידות, שמתוכן כ-180 יוצרו במפעל "אוטוקרס" בחיפה ובטירת הכרמל.
הרכב הנראה בבול שייך לניצן פרימור.
ג’יפ סופה, 1992
הג’יפ הראשון שתוכנן ויוצר בישראל בידי תעשיות רכב נצרת (תע"ר).
"סופה" הינו רכב שטח המבוסס על הג’יפ האמריקני המהולל "רנגלר". בשנת 1992 החלו לייצר אותו במפעלי "תע"ר נצרת", בעיקר עבור כוחות הביטחון. בשנים הראשונות הייתה לו חזית בעיצוב ישראלי מקורי ומנוע בנזין, אולם מתחילת שנות האלפיים ה"סופה" השתכללה וקיבלה את החזית של הג’יפ האמריקאי ואף את הכיתובית JEEP, דבר המעיד על קשר עם מפעל האם בארה"ב. ה"סופה" מיוצרת עד היום בשלל גרסאות ומצוידת במנועי דיזל. הדגם הנוכחי ("סימן 3") משוכלל ושונה בהרבה מהמקור. רבות מה"סופות" שנפלטו לשוק האזרחי עברו שיפורים ושכלולים בידי בעליהן.
הרכב הנראה בבול שייך לרונן גרינשטיין.