התאחדות בולאי ישראל | Israel Philatelic Federation
חיפוש בקטלוג
חיפוש לפי
נושא:
שנה:
קטלוג:
חפש
לצה"ל בהצדעה

בהצדעה לצה"ל
 

"הבגד עושה את האדם" אומר הפתגם הידוע, ובמיוחד נכון הדבר לכובע שחובש האדם על ראשו. כיסוי הראש, בנוסף לתפקידיו המעשיים דוגמת הגנה מפני חום השמש, משקף במקרים רבים את זהותו של האדם, את מעמדו ואת השתייכותו לקבוצה מסוימת. בעבר נהגו החיילים לחבוש כובע בולט אשר שימש אמצעי עזר חיוני להבחנה בין אויב לידיד בשדה הקרב. מסורת זו השתמרה במשמעותה הסמלית גם בתקופה המודרנית.
בשנים הראשונות שלאחר הקמת צבא ההגנה לישראל התגבשו בהדרגה כללי הלבוש, והוחלט על צורתם ועל צבעם של המדים שלבשו החיילים. רבים ממפקדי צה"ל הראשונים, שרכשו את הכשרתם במסגרת הצבא הבריטי, הטמיעו בצה"ל את הנהלים שאליהם הורגלו. כך נקבע כי מרבית חיילי צה"ל יחבשו לראשם כומתות בצבע ירוק זית, ומספר מצומצם של בעלי תפקידים מיוחדים יחבשו כומתות בצבעים אחרים. חיילי חיל האוויר חבשו כומתות בצבע אפור כהה, חיילי חיל השריון קיבלו כומתה בצבע שחור, וחיילי חטיבת הצנחנים זכו בכומתה בולטת ויוקרתית בצבע אדום.
שנים רבות נהוג היה בצה"ל כי הנשים המשרתות בשורותיו יחבשו כובע שונה בצורתו מכומתת הגברים. נוהג זה בוטל לקראת שנות ה-2000 והחיילות חובשות כומתות הזהות לאלו של החיילים.
עם השנים התפתח צה"ל והתמקצע, ונוצרו מסגרות ארגוניות חדשות בעלות התמחות מיוחדת. אחד האמצעים שבעזרתם יכול היה הצבא לבטא את הערכתו לייחודיות ולמקצועיות של התמחות זו היה אישור כומתה בעלת צבע בולט ושונה, המאפשרת לחיילי אותה מסגרת להפגין את השתייכותם אליה. מגמה זו, שתחילתה במחצית שנות השבעים, הלכה והתעצמה עם הזמן, תוך שהיא מלווה את ריבוי המסגרות המיוחדות שהקים הצבא.  
בשנת 2018, במלאת לצה"ל שבעים שנה להקמתו, חובשים חייליו כומתות בעלות 17 צבעים שונים. עם גיוסו מקבל החייל כומתה בצבע ירוק זית, אותה ימשיך לחבוש אם לא ישולב באחת המסגרות הייחודיות. ארבע מן הכומתות מאפיינות את האגפים המקצועיים של המטה הכללי ואת היחידות הכפופות להם (זרוע האוויר – אפור כהה; זרוע הים – כחול כהה; פיקוד העורף – כתום; אגף התקשוב – תכלת כהה), שש מן הכומתות מאפיינות את החילות המקצועיים ואת היחידות המונְחות על ידיהם (חיל השריון – שחור; חיל התותחנים – טורקיז; חיל ההנדסה הקרבית – אפור בהיר; חיל המודיעין – ירוק כהה; חיל האיסוף הקרבי – צהוב בהיר; חיל המשטרה הצבאית – כחול), ושש מן הכומתות מאפיינות את החטיבות ואת המערכים הייחודיים של הצבא (חטיבת הצנחנים – אדום; חטיבת גולני – חום; חטיבת גבעתי – סגול; חטיבת הנח"ל – ירוק בהיר; חטיבת כפיר – מנומר ירוק-חום; מערך הגבולות – מנומר צהוב-חום).   
סדרת בולי כומתות הונפקה במתכונת של גיליון מיוחד, אשר נועד להדגיש כי למרות הגיוון הרב והמסגרות הייחודיות והמתמחות, כל היחידות הן חלק מצבא אחד, משולב, הפועל יחדיו להגנת מדינת ישראל ותושביה.