התאחדות בולאי ישראל | Israel Philatelic Federation
חיפוש בקטלוג
חיפוש לפי
נושא:
שנה:
קטלוג:
חפש
המכביה ה-21

 המכביה ה-21

 

המכבייה חוגגת 90

ב-28 במרץ 1932, כ’ באדר ב’ תרצ"ב, החל טקס הפתיחה החגיגי של המכבייה הראשונה בבית-העם בתל אביב בהשתתפות אישי ציבור, ובראשם ראש העיר מאיר דיזנגוף.

למוחרת הוביל דיזנגוף, בעודו רכוב על סוס, את מצעד הספורטאים שמנה 390 ספורטאים מ-18 מדינות. המצעד יצא מגימנסיה הרצלייה, אשר היווה את מרכז חיי התרבות של תל-אביב דאז, והסתיים באצטדיון המכבייה המרוחק כ-5 ק"מ משם.

 

הוגה רעיון המכבייה ומגשימו היה יוסף יקותיאלי. בנערותו התגלגלה לידיו חוברת על אולימפיאדת סטוקהולם שהתקיימה ב-1912, והוא הבין שספורטאים יהודים רבים שייצגו את המדינות השונות זכו במדליות. או אז צץ במוחו רעיון: לקדם השתתפות של ספורטאי ארץ ישראל באולימפיאדה.

בינתיים פרצה מלחמת העולם הראשונה, ויקותיאלי התגייס לצבא הטורקי. כששב מן המלחמה חזר לפעילותו במכבי ולרעיון שלו. הוא פנה לוועד האולימפי הבין-לאומי, אך נענה בסירוב. הם טענו שספורטאים ללא מדינה אינם יכולים להשתתף באולימפיאדה, ולכן החליט ליזום אולימפיאדה יהודית.

 

מאז ועד היום המכבייה מתקיימת אחת ל-4 שנים, למעט תקופת מלחמת העולם השנייה.  

במהלך המכביות הלך וגדל מספר הספורטאים והמדינות, ובשנת 2022 תתקיים המכבייה ה-21, המונה כ-10,000 ספורטאים מ-80 מדינות ומהווה את אירוע הספורט השני בגודלו בעולם.

 

המכבייה מעולם לא הייתה אירוע ספורטיבי בלבד, אלא היא הייתה תמיד גם חגיגה של הקשר הבלתי-פוסק בין העם היהודי לארץ ישראל ומדינת ישראל . זו הסיבה שהמכבייה היא אירוע הספורט הבין-לאומי היחיד הנערך תמיד באותו מקום – מדינת ישראל.

 

המכבייה ה-21 תתקיים בסימן "ישראל חוגגת ספורט", והיא מזמינה את הקהל הישראלי לקחת חלק פעיל בשלל פעילויות ספורטיביות ותרבותיות, המאורגנות על ידי המכבייה, כדי לחזק את הקשר של העם היהודי שבתפוצות לא רק עם אדמת ישראל אלא גם עם תושביה.

המכבייה מתחדשת כל הזמן בשליחת נציגים מכל מדינה חדשה בעולם החותמת על הסכמי הדדיות עם ישראל, ביצירת מרחב הוגן לכל אדם באשר הוא, הרוצה לקחת חלק בתחרות הספורטיבית,

בחיזוק השכבות החלשות, בדגשים על סביבה, קיימוּת ואנרגייה ירוקה,

וכן בענפי ספורט שונים שהמכבייה פועלת להביאם לארץ או לחזק את מעמדם.

הבול החדש מייצג את הדגש שהמכבייה שמה הפעם על מקצועות החוף והמים:

כדורגל חופים, שחייה במים פתוחים, גלישה ואחרים .

בנוסף, ניתן למצוא במכבייה את מקצועות הטיפוס, הנינג’ה, כדורסל 3*3, בייסבול, הוקי קרח, נטבול ואפילו ספורט אלקטרוני.

 

המכבייה ה-21