התאחדות בולאי ישראל | Israel Philatelic Federation
חיפוש בקטלוג
חיפוש לפי
נושא:
שנה:
קטלוג:
חפש
דואר בין-לאומי מארץ ישראל

 בשנות ה-40 של המאה ה-19 הייתה עדיין ארץ ישראל מחוז נידח וחסר חשיבות באימפריה העותמאנית, ללא קשרי תחבורה, מסחר ודואר מסודרים עם העולם שמחוץ לה. ספינות ממדינות זרות לא פקדו את נמלי ארץ ישראל, והדרך היחידה לצאת אל העולם הגדול הייתה דרך המדינות השכנות. מכתבים מן העולם הגיעו אל בתי הדואר בביירות או באלכסנדרייה, ומשם היה צורך להיעזר בשליחים פרטיים כדי להעבירם אל המכותב בארץ ישראל.

דואר ים

השינוי במעמדה של ארץ ישראל התרחש בד בבד עם התפתחות שירותי הספנות בעולם. במחצית שנות החמישים של המאה ה-19 החלו ספינות קיטור של חברות הספנות האוסטרית והצרפתית לפקוד מדי שבוע את נמלי יפו, חיפה ועכו, ובסוף העשור הצטרפה אליהן גם חברת הספנות של רוסיה. בעקבות קיומו של לוח ההפלגות הקבוע נפתחו ביפו ובחיפה בתי דואר זרים שפעלו בחסות הקונסוליות של אוסטרייה, צרפת ורוסיה.

בבול המוקדש לדואר ים, על רקע גלויה המתארת את נמל יפו במאה ה-19, משובצת מעטפה שנשלחה מבית הדואר הצרפתי ביפו ונושאת חותמת עם המילה "Jaffa". בשובל משובצת חותמת של בית הדואר האוסטרי ביפו, ובמרכז הבול מוצגת ספינת הדואר הרוסית "צ’יחאצ’וב" שעלתה על שרטון בחוף יפו.         

הדואר היבשתי

בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 ארכה ההפלגה בדרך הים מארץ ישראל לבגדד שבעיראק כ-25 ימים. האחים נורמן וג’רלד ניירן, שהגיעו לארץ ישראל כחיילים בצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה והחליטו להשתקע בה בתום המלחמה, החליטו ליזום שירות דואר חדש, שיחצה את המדבר הסורי בכלי רכב מיוחדים ויקשר בתוך חמישה ימים בלבד את חיפה עם בגדד. השירות החל לפעול בשנת 1923 והוביל דואר, נוסעים ומטען מחיפה דרך ביירות ודמשק אל בגדד עד תום תקופת המנדט.

בבול המוקדש לדואר היבשתי, על רקע גלויה המתארת את תחנת הרכבת של חיפה, משובצת מעטפה שנשלחה מבגדד לחיפה בנסיעה הראשונה של שירות הדואר החדש. בשובל משובצת החותמת המיוחדת שהשולח נדרש להטביע על המעטפה כדי להבטיח שהיא תישלח בשירות היבשתי המהיר. במרכז הבול מוצגת אחת המשאיות של חיים נתנאל, הסוחר היהודי תושב בגדד שהחזיק בזיכיון להובלת הדואר היבשתי בסוף שנות השלושים.   

דואר אוויר

בסוף שנות ה-20 של המאה ה-20 החלו להתפתח קווי התעופה הבין-לאומיים, אשר קישרו בין מעצמות אירופה ומושבותיהן ברחבי העולם. המטוסים באותה עת היו מוגבלים מאוד ביכולתם לשאת מטען ובטווח הטיסה שלהם, ונדרשו לנחות לעיתים תכופות לאורך מסלול הטיסה. ארץ ישראל, שהייתה ממוקמת בדרך בין אירופה והמזרח הרחוק, שימשה כאתר נחיתה במספר קווי תעופה שקישרו בין בריטניה והודו. בשנת 1932 נחנך קטע חדש בקו התעופה להודו באמצעות מטוס ימי שהמריא מנמל לימסול שבקפריסין ונחת בכינרת מול חופי טבריה. תכולת המטוס נלקחה אל אזור צמח שבדרום הכינרת, ומשם הובלה באמצעות מטוס יבשתי לבגדד.

בבול המוקדש לדואר האוויר, על רקע גלויה המתארת את העיר טבריה והכינרת, משובצת מעטפה שנשלחה מקפריסין והובלה לטבריה בטיסה הראשונה של הקו החדש. בשובל משובצת החותמת של בית הדואר המנדטורי בטבריה, ובמרכז הבול משולב המטוס הימי שנחת בכינרת.  

 

המכתבים והגלויות המשובצים בבולים מוצגים באדיבות אוסף צבי אלכסנדר ז"ל, השמור במוזאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות.